Czy masz prawo włączyć światła awaryjne, gdy kierujesz holowanym pojazdem? 1 pkt.
Wyjaśnienie tego pytania testowego:
- Odpowiedź nie, ponieważ światła awaryjne można używać wyłącznie podczas zatrzymania pojazdu związanego z awarią lub wypadkiem, a pojazd holowany jest w ruchu, więc nie można mieć włączonych świateł awaryjnych.
Światła awaryjne można włączyć tylko podczas zatrzymania pojazdu związanego z awarią lub wypadkiem.
Światła awaryjne mogą być włączone jedynie w momencie zatrzymania pojazdu z powodu awarii lub wypadku. Nie jest dozwolone używanie świateł awaryjnych podczas jazdy holowanym pojazdem.
Art. 31. [Warunki i zakazy holowania]
1. (art31ust1) Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:
1) (art31ust1pkt1) prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem;
2) (art31ust1pkt2) pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności;
3) (art31ust1pkt3) w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim;
4) (art31ust1pkt4) pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie;
5) (art31ust1pkt5) pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu;
6) (art31ust1pkt6) w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim - dwa układy;
7) (art31ust1pkt7) odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. (art31ust2) Zabrania się holowania:
1) (art31ust2pkt1) pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
2) (art31ust2pkt2) pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony;
3) (art31ust2pkt3) więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego;
4) (art31ust2pkt4) pojazdem z przyczepą (naczepą);
5) (art31ust2pkt5) na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.
3. (art31ust3) W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Art. 31 ust. 1 pkt 5 Ustawy prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz.1137 j.t. z późn. zm.)
Brak znajomości ustawowych obowiązków może prowadzić do podejmowania przez kierowcę błędnych decyzji oraz zachowań niebezpiecznych i trudnych do przewidzenia dla innych uczestników ruchu.
Świateł awaryjnych używamy podczas postoju pojazdu. W trakcie holowania pojazd się porusza- nie stoi.
1. ustawa108 art31 art31ust1pkt5
Znajomość zasad oznaczania pojazdu holowanego
Źródło pytania: Art. 31 ust. 1 pkt 5 Ustawy prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz.1137 j.t. z późn. zm.)
Podstawa prawna: art31ust1pkt5[108]|